Petak, 26 Aprila

(Ne)humano zdravstvo (1): Imaju li svi pravo na zdravstveno osiguranje?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Pravo na zdravstvenu zaštitu je elementarno ljudsko pravo i iako se zdravstvena zaštita u Federaciji BiH ostvaruje na osnovu kantonalnih propisa, zajednički princip je da zapravo svi po nekom osnovu to pravo i ostvaruju. Međutim, tako je samo na papiru. U priči koja slijedi istražujemo jednu od „sivih zona“, a takvih je mnogo, zbog čega se godinama govori o neophodnosti reforme zdravstva, a zbog čega su brojni građani diskriminirani. Nepružanje zdravstvenih usluga svim građanima zbog krutih propisa na koncu ima mnogo štetnije posljedice za zdravlje osiguranika ali i finansijsku štetu za državu.

Piše: Nermina Šunj – Kušljugić

Vlasnik jedne od privatnih tuzlanskih firmi (ime i prezime poznato redakciji), koji je godinama unazad, čak i u vrijeme pandemije redovno izmirivao obaveze za poreze i doprinose, ove godine zbog svog značajnog kupca koji je finansijski propao i prestao izmirivati svoje obaveze prema njemu, kasni sa uplatom doprinosa četiri mjeseca.

Povremeno, u skladu sa prilivima novca, izmiruje obaveze, ali kada je došao u Zavod zdravstvenog osiguranja Tuzlanskog kantona (ZZO TK) ovjeriti zdravstvenu knjižicu, ovjera je izvršena samo još u trajanju od 15 dana od dana ovjere.

MOGUĆA OVJERA UZ PRETHODNU ANALIZU DIREKTORA ZAVODA

„Prvi put sam se našao u ovoj situaciji i posmatrajući godinama kako javne kompanije koje imaju milionska dugovanja za poreze i doprinose nemaju taj problem, znam da moram uplaćivati svoje obaveze, ali sam očekivao humanije rješenje. Posebno zato što privatnici imaju obavezu kad, tad izmiriti sva dugovanja. Dakle, dugovi me čekaju za razliku od javnih ustanova u kojima se vrše nekakve konsolidacije a građani i ne razmišljaju mnogo o tome da mi zapravo iz naših para namirujemo njihove dugove. Stvorena je negativna atmosfera prema privatnom sektoru i privatnicima pa se u startu njihove probleme ne sluša. Svi se trpaju u isti koš i oni loši kojih zaista ima i oni koji posluju zakonito i fer. Niko ne govori o tome da brojne privatne firme pune redovno budžete i fondove. Ja svoje dugove moram izmiriti jednog dana pa se pitam da li će mi Zavod tada refundirati troškove koje sada imam a kada izmirim sve obaveze za doprinose. Zašto mi se obustavlja pristup javnom zdravstvu? Zašto me nisu tužili za taj period neplaćanja?

Mnogi ne znaju da privatna firma ne može ugasiti poslovanje a da ne izmiri dugove, ne može recimo aplicirati na bilo koji javni poziv zbog dugova. Nije u redu da uposlenici takvih firmi trpe zato što je vlasnik došao u takvu situaciju, a došao sam ne svojom krivicom, već zbog drugih. Nisam imao prava ni kada su u pitanju javni pozivi kao pomoć privrednicima zbog pandemije COVID-a jer su svi koncipirani da pravo ostvaruju preduzeća koja imaju pad prometa. Moja firma nije imala pad prometa, čak je prihod u 2021. godini veći oko 5 posto u odnosu na 2020. godinu, ali problem je nemogućnost naplate potraživanja. Čak i u nekom budućem stečajnom postupku mog propalog kupca teško ću naplatiti potraživanja jer su prioriteti doprinosi i porezi, banke… Dok dođe do mojih potraživanja ništa neće ostati. Smatram da Zavod nema pravo da mi obustavi osiguranje i mislim da koriste neznanje građana za takve postupke. Ukoliko im moja firma ne plaća zdravstveno osiguranje, imaju svoju pravnu službu, ima Porezna uprava pa neka pokrenu postupak naplate svojih potraživanja“, kaže sagovornik Megafona, koji nije jedini u ovakvoj situaciji i odlučio je tražiti odgovore u institucijama za zaštitu prava građana.  

Prijemno odjeljenje UKC Tuzla/ Fotografija je ilustrativnog karaktera (Foto: N.Š.K./Megafon)

Pitali smo Zavod zdravstvenog osiguranja TK da li osiguranik u pravnom licu koje duguje doprinose po osnovu zdravstva (i kad su u pitanju, dva, tri, četiri mjeseca) a koji ne može ovjeriti zdravstvenu knjižicu, za zdravstvene usluge koje plati u to vrijeme, može tražiti od Zavoda refundaciju plaćenih računa kada to pravno lice izvrši plaćanje zaostalih obaveza?

Odgovor Megafonu sadržavao je pojašnjenje na koji se način ostvaruje pravo na zdravstvenu zaštitu, ali konkretan odgovor na konkretno pitanje je izostao.

„Osiguranim licima koji su prijavljeni kod poreskih obveznika koji nisu redovni sa uplatama doprinosa, ovjera legitimacije može se produžiti samo na osnovu prethodne analize uplata doprinosa i odobrenja direktora Zavoda.

Licima koji su prijavljeni kod obveznika kojima se ne može produžiti ovjera radi proteka dužeg perioda neplaćanja doprinosa, omogućava se korištenje zdravstvene zaštite samo u hitnim slučajevima.

Korištenje zdravstvene zaštite omogućava se na osnovu ovjere uputnica na kojima je navedeno, odnosno utvrđeno da se radi o hitnom slučaju“, pojasnio je u odgovoru portparol ZZO TK Riad Kurtalić.

Na pitanje da li u ZZO TK ovjeravaju zdavstvenu knjižicu radnicima u javnim preduzećima koja duguju doprinose za zdravstvo ili se ta praksa odnosi samo na privatni sektor, zašto Zavod ne utužuje dužnike po osnovu dugovanja za doprinose za zdravstvo, šta se dešava i kakva prava ima osiguranik kojemu se zbog nepružanja zdravstvenih usluga (a jer nema ovjerenu knjižicu) pogoršalo zdravstveno stanje i da li su imali slučaj da ih tuži takav osiguranik, iz ZZO TK nam na određene segmente nije uopće odgovoreno već je sublimirano pojašnjeno i indirektno rečeno da se zapravo uglavnom oslanjaju na Poreznu upravu FBiH.

„Od 01.01.2010. godine na snazi je Zakon o jedinstvenom sistemu registracije, kontrole i naplate doprinosa (“Službene novine F BiH” broj: 42/09).

Jedinstvenim sistemom registracije, kontrole i naplate doprinosa vrši se obrada, unos, usklađivanje i razmjena podataka o doprinosima, kontrola uplate doprinosa, te čuvanje i distribucija podataka Baze podataka Jedinstvenog sistema Porezne uprave Federacije Bosne i Hercegovine.

U smislu ovog zakona, Baza podataka sadrži evidenciju o svim obveznicima uplate doprinosa i osiguranim licima, podacima neophodnim za kontrolu i naplatu uplate doprinosa i podacima za ostvarivanje prava na osnovu obaveznog i dobrovoljnog osiguranja.

Članom 4. navedenog zakona propisano je da Porezna uprava vrši registraciju subjekata upisa i prikupljanje podataka u ime korisnika Jedinstvenog sistema.

Zavod zdravstvenog osiguranja Tuzlanskog kantona ne raspolaže sa podacima o obračunima doprinosa sa fizička i pravna lica a koja se nalaze u Jedinstvenom sistemu registracije.

ZAVOD REAGIRA SAMO U SLUČAJU POTREBE HITNIH INTERVENCIJA

Zavod zdravstvenog osiguranja Tuzlanskog kantona prati redovnu naplatu doprinosa za obavezno zdravstveno osiguranje svih obveznika plaćanja doprinosa.

U skladu sa članom 87. Zakona o zdravstvenom osiguranju (“Službene novine F BiH” broj: 30/97, 70/08, 7/02, 48/11 i 36/18), obvezniku uplate doprinosa, kod koga se utvrdi da nije uplatio doprinose obustavlja se dalje korištenje zdravstvene zaštite po ovom zakonu, izuzev hitne medicinske pomoći“,  odgovoreno je Megafonu iz Zavoda zdravstvenog osiguranja TK.

Dodatno nam je pojašnjeno da djeca do 15 godine imaju pravo na zdravstvene usluge, odnosno, ovjeru zdravstvene knjižice bez obzira na to da li nosilac osiguranja izmiruje svoje obaveze po osnovu doprinosa za zdravstveno osiguranje. 

(U nastavku čitat ćete: Šta kažu ombudsmeni za ljudska prava BiH?)

Tekst je nastao uz podršku Evropske fondacije za demokratiju (EED). Njegov sadržaj ne odražava nužno službeno mišljenje EED-a. Odgovornost za informacije i stavove izražene u tekstu u potpunosti je na autoru.

Megafon.ba

Dijeli.

1 komentar

Komentariši

Napomena:

Svi komentari se prethodno moraju odobriti od strane administratora prije nego budu vidljivi na portalu. Megafon se ograđuje od stavova i mišljenja iznesenih u komentarima postavljenih na našim stranicama. Svi stavovi i mišljenja komentatora odražavaju stavove i mišljenja isključivo onih koji ih postavljaju. Redakcija Megafona je u slučaju komentara koji izazivaju rasnu, nacionalnu ili vjersku mržnju, te potiču na nasilje dužna obavijestiti nadležne organe o takvom pristiglom komentaru.