Subota, Januar 23

PRENOSIMO: Novinari iz Banjaluke otvoreno: Zašto RTRS ćuti?!

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Kako se u rukama Milorada Dodika našla ikona iz Ukrajine stara tri vijeka, koju je poklonio ministru spoljnih poslova Rusije Sergeju Lavrovu?

Piše: Milovan Matić (Uz dozvolu uredništva TEKST preuzet sa Buke)

Afera “Ikona” već danima je udarna vijest u skoro svim medijima u BiH. Informacija da je predsjedavajući Predsjedništva BiH ukradenu ikonu iz ukrajinske oblasti Lugansk poklonio jednom od trojice najmoćnijih diplomata našla se čak i u najvećim svjetskim medijima, uključujući Russia Tuday, Associated Press, ABC News, BBC…

Ipak, na Radio televiziji Republike Srpske muk!

Ukrajina traži da se ispita porijeklo ikone koju je Milorad Dodik poklonio ministru spoljnih poslova Rusije Sergeju Lavrovu. Kako se ikona stara 300 godina našla u rukama predsjedavajućeg Predsjedništva BiH? Ko je spornu ikonu iznio iz Ukrajine, odnosno Luganska, i kako je završila u BiH? Da li su u sve umiješani plaćenici na ukrajinskom ratištu?

Reaguju iz ministarstva spojih poslova BiH. U sve se uključuje Interpol. Lavrov vraća poklon Dodiku koji je dobio tokom posjete BiH. Darodavac se ne oglašava danima nakon incidenta.

A ne oglašava se ni javni servis u Republici Srpskoj! Sudeći prema izboru njihovog uredništva informativnog programa, najveća afera u posljednje vrijeme i ogroman diplomatski skandal nije zaslužio da se nađe, bar kao crtica u vijestima.

Pomalo je čudna takva odluka uredništva koje u prethodnih 15 godina skoro da nije imalo dnevnik bez izjave Milorada Dodika i svega onoga što se oko njega dešava.

Glavna urednica informativnog programa RTRS-a Marijana Đurđević rekla je za naš portal da nema komentar u vezi sa neobjavljivanjem bilo kakve informacije koja se odnosi na aferu sa ikonom.

Novinari iz Republike Srpske su uglavnom jedinstveni u stavu da je RTRS napravio ogroman propust neobjavljivanjem informacije o reakcijama na poklonjenu ikonu, te tako još jednom potvrdio status “režimskog servisa”, kako ga opozicija i dio javnosti naziva.

Naši sagovornici navode da je za svaki medij u zemlji ovo bila bitna informacija, posebno nakon što je zvanična Moskva odlučila da vrati poklonjenu ikonu u BiH, te da nema nikakvog razloga zašto se ta vijest nije našla i u programu RTRS-a. Kako tvrde urednici i novinari koje smo kontaktirali, za ovakav neprofesionalan potez postoje samo dva razloga, a to su neshvatljiva autocenzura ili ogroman pritisak pojedinaca iz vlasti da se pokuša sve zataškati.

Kako kažu, šta god da je razlog, neshvatljivo je da neko brutalno urušavajući svaki pokušaj novinarstva na RTRS-u, smatra da će, kao prije nekoliko decenija, neobjavljujući neku vijest, zaustaviti njeno širenje i to vodeći se teorijom da “ako nije bilo na javnom servisu, nije se ni dogodilo.” 

Predsjednik Kluba novinara Banjaluka Siniša Vukelić smatra da se uredništvo RTRS-a trebalo drugačije ponijeti u ovoj situaciju, umjesto što su izabrali potpuno ignorisati cijelu priču.

“RTRS bi trebalo da se ugleda na Srpsku novinsku agenciju (SRNA) koja je učinila više na otkrivanju ove afere nego bilo koji drugi nezavisni medij. SRNA je, za razliku od RTRS-a, opravdala toliki novac koji je dobila iz budžeta objavljivanjem fotografije te ikone sa pečatom: Ona je pokazala da, objavljujući fotografiju koju je dostavio savjetnik Milorada Dodika Pero Simić, može uraditi mnogo više od nekih drugih medija koji se bave pričama o kriminalu, korupciji, koji istražuju neke potencijalne afere i slično. Tako da bi uredništvo RTRS-a trebalo da malo pogleda kako to rade njihove kolege na SRNA-i i da objave tako nešto, osim ako smatraju da su priče o ikonama u domenu crkvenih poslova i da je to odvojeno od politike i države, te kao takvo ne zaslužuje da se nađe u informativnom program”, rekao je sarkastično Vukelić za BUKU.

On je naveo da  je ovo samo još jedan pokazatelj da je informativni program javnog servisa u RS u službi politike, a ne interesa građana i javnosti.

“RTRS je na ovaj način pokazao ono što svi vide i o čemu svi godinama govore. Oni se ponašaju kao mala djeca, tako što, kad im se nešto ne sviđa, oni zažmire i prave se da to ne postoji. Ovo nije vrijeme devedesetih kada imamo samo dva ili tri izvora informacija. Oni na ovaj način javnosti daju do znanja, odnosno obavještavaju nas da su potpisali priznanje da rade u službi dnevne politike”, kaže Vukelić.

Urednik i novinar Slobodan Popadić kaže za BUKU da je slučaj ukrajinske ikone otvorio mnoga pitanja, te da je nejasno zašto se ovoliko čeka da Milorad Dodik, kao najpozvanija osoba, na njih odgovori.

Zbog toga se može i pretpostaviti da je i uredništvo javnog servisa zbunjeno i tiho kada je u pitanju vijest koja je odjeknula u regionalnim i svjetskim medijima.

“Afera ‘Ikona’ je potresla region, jer su je prenijeli najjači svjetski mediji, pa čak i oni koji su direktno povezani za Rusku Federaciju. Mnogo je tu stvari nejasno, a najčudnije je to ćutanje Dodika i njegovog kabineta iz kojeg su morali da objasne o čemu se tu radilo, te da zauzmu stav da li su za to da se utvrdi eventualna krivica odgovornih ili su dalje pri stavu da je sve legalno”, kaže Popadić i nastavlja:

“Ono što je takođe čudno su signali koji stižu iz Rusije, a to je da su proruski i ruski mediji objavili informaciju da će Lavrov da vrati ikonu Dodiku, što su onda objavili i mediji u Srbiji. To je jasan signal da se staje na stranu prava i zakona i podrške da se istraži porijeklo ikone. Ali, ovo je i politički signal da Rusija ne stoji iza poteza Dodika, što neki tumače da ona diže ruke od Dodika”, kaže naš sagovornik.

On dodaje da je potpuno neobjašnjivo ćutanje RTRS-a i da je medij koji u stopu godinama prati svaki Dodikov potez morao reagovati i objaviti ove informacije koje se ne smiju skrivati od javnosti.

“Što se tiče ove informacije i medija u RS, tu je situacija veoma polarizovana. Imate one koji kritikuju sve i objavljuju i provjerene i neprovjere stvari, dok sa druge strane imamo javni servis koji ćuti. RTRS nije objavio ni jednu informaciju o ovoj aferi, iako svi mediji, pa i javni servisi u regionu, o tome izvještavaju. Mislim da to nije dobro i da bi moralo da ih zanima ono što se desilo u tom slučaju, jer to je na kraju i interes javnosti”, rekao je Popadić.

Urednica Nezavisnih novina Sandra Gojković Arbutina kaže za BUKU da je nedopustivo da javni servis prećuti jednu ovakvu informaciju i da su bili dužni prema javnosti da je objave.

“U pitanju je klasična loša procjena uredništva RTRS-a  bez obzira koliko je tema teška, osjetljiva ili opipljiva u ovom momentu. O tome ne može da se ne govori, pogotovo na javnom servisu. Oni ćutanjem čak i ne čine uslugu Miloradu Dodiku, ako im je to bio cilj. Naprotiv, to će izazvati samo kontraefekat. Ovo ne smije i ne treba da bude tema o kojoj se ćuti. Dužni su prema javnosti koliko god da imaju informacija u ovom trenutku da te informacije ponude. Nema varijante u kojoj javni servis treba da ćuti o bilo kojoj temi”, zaključuje Gojković Arbutina.

Megafon.ba

Dijeli.

Komentariši

Napomena:

Svi komentari se prethodno moraju odobriti od strane administratora prije nego budu vidljivi na portalu. Megafon se ograđuje od stavova i mišljenja iznesenih u komentarima postavljenih na našim stranicama. Svi stavovi i mišljenja komentatora odražavaju stavove i mišljenja isključivo onih koji ih postavljaju. Redakcija Megafona je u slučaju komentara koji izazivaju rasnu, nacionalnu ili vjersku mržnju, te potiču na nasilje dužna obavijestiti nadležne organe o takvom pristiglom komentaru.