Ponedjeljak, Septembar 24

PODUZETNIŠTVO: Za registraciju firme u FBiH još uvijek potrebno najmanje 30 dana

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Piše: Nedžad Kušljugić

Privatni poduzetnici koji tek registriraju firme u Federaciji Bosne i Hercegovine svjedoci su da je skraćivanje perioda potrebnog za registraciju još u domenu pustih obećanja. Kompletna administrativna procedura za pokretanje firme traje najkraće mjesec dana.  

Striktna pravila poslovanja

Privredna društva u FBiH registriraju se u Sudu, kao društva sa ograničenom odgovornošću (doo) ili dionička društva (dd). S druge strane, samostalne djelatnosti obrta, trgovine i ugostiteljstva registriraju se u nadležnoj općinskoj službi sjedišta te djelatnosti.

Napomenimo da nema prepreke da obrtnička, trgovinska ili ugostiteljska djelatnost budu organizovane kao doo ili dd, ali se u tom slučaju zakonski ne tretiraju kao samostalne djelatnosti.

Prije odluke o započinjanju biznisa potrebno je dobro osmisliti šta želite da radite, odnosno, u kojem poslovnom prostoru želite obavljati tu djelatnost.

Također je važno odlučiti na koji način će biti organizovan vaš posao da li kao privredno društvo, ili kao samostalna djelatnost.

Naime, od toga vam zavisi na koji način se vode poslovne knjige, kako se upravlja i raspolaže gotovinom, kako se podnose izvještaji, rokovi za podnošenje izvještaja, na koji način se raspolaže s dobiti ili kako se isplaćuje dohodak, kako se pokriva gubitak, da li možete obavljati više djelatnosti, ali i stepen odgovornosti vlasnika, odnosno dioničara.

Važno je, također, znati koju djelatnost želite obavljati,  jer prostor mora zadovoljavati  propise o tehničkoj opremljenosti, zaštiti na radu, zaštiti i unaprjeđenju okoliša, zaštiti od buke, zdravstvenim i sanitarnim uvjetima.

U skladu s tim neke djelatnosti zahtjevaju strožije kriterije za njeno obavljanje, primjera radi ugostiteljska djelatnost, a naročito usluživanje hrane, ili sve djelatnosti vezane za promet ili skladištenje lijekova. Neke djelatnosti kao što su, primjera radi administrativne djelatnosti, imaju znatno blaže kriterije za obavljanje djelatnosti.
Nakon što ste odlučili kojom se djelatnosti želite bavite i osigurali saglasnost za poslovni prostor, bilo vlastiti ili zakupljeni, možete pristupiti postupku registracije u Sudu, ako se radi o privrednom društvu, ili u nadležnoj općinskoj službi, ako je riječ o samostalnim djelatnostima.

Kako je najčešći oblik registracije poslovnog društva u Federaciji društvo sa ograničenom odgovornošću, pojasnit ćemo samo proceduru registracije doo u FBiH.

Od osnivačkog akta do pečata

Kako biste registrovali doo, nužno je da vam se u notarskom uredu sačini prijava za registraciju, odluka o osnivanju, Statut preduzeća, obrazac za ovjeru potpisa i oglas za objavljivanje upisa u sudski registar, te na prijelazni račun neke od banaka uplatite 1.000 KM osnivačkog kapitala.  Potom je potrebno uplatiti 220 KM sudske takse i 150 KM troškova oglasa u Službenim novinama FBiH.

Notarski uredi uglavnom relativno brzo popune obrasce i naprave osnivačke akte i prosječno to traje do 3 radna dana, uključujući i predaju na protokol Suda.

Popunjeni obrasci sa uplatama na propisanim računima, osnivačkim aktima i osnovačkim ulogom podnose se nadležnom Sudu na odobravanje za registraciju.

Sud se potom elektronski obraća Poreznoj upravi FBiH sa zahtjevom da se utvrdi da li osnivač ima obaveza po osnovu javnih prihoda ili administrativnih kazni. Ovaj postupak, u najboljem slučaju ako je osnivač „čist“, može da traje 5 radnih dana.

Nakon preuzimanja Rješenja o registraciji u nadležnom sudu možete pristupiti izradi pečata, ovjeriti kopiju Rješenja i ovu kopiju zajedno sa dokazom o vlasništvu prostora ako je prostor vaš, ili ovjerenim ugovorom o zakupu od strane Porezne uprave, kao i ugovorom o obavljanju računovodstvenih poslova, ako te poslove obavlja agencija, te popunjenim obrascem POR-500 predajete u nadležni Kantonalni ured Porezne uprave radi dodjeljivanja Identifikacionog broja (ID).

Postupak dodjele ID broja traje 5 radnih dana.

Finaliziranje postupka

Nakon toga možete otvoriti žiro račun u banci, a dužni ste se u roku od 3 dana obratiti Službi za statistiku radi razvrstavanja djelatnosti  prema Standardnoj klasifikaciji djelatnosti.

Na kraju, nadležnoj općinskoj službi podnosite zahtjev za odobrenje rada. Općina će imenovati komisiju koja će utvrditi da li prostor zadovoljava minimalno tehničke uslove za obavljanje djelatnosti.

Megafon.ba

* Tekst je nastao u okviru Megafonovog istraživanja: „Stepen  podrške izvršne i zakonodavne vlasti bh. privrednicima, kroz zakonske propise i finansijske poticaje“

Dijeli.

Komentariši

Napomena:

Svi komentari se prethodno moraju odobriti od strane administratora prije nego budu vidljivi na portalu. Megafon se ograđuje od stavova i mišljenja iznesenih u komentarima postavljenih na našim stranicama. Svi stavovi i mišljenja komentatora odražavaju stavove i mišljenja isključivo onih koji ih postavljaju. Redakcija Megafona je u slučaju komentara koji izazivaju rasnu, nacionalnu ili vjersku mržnju, te potiču na nasilje dužna obavijestiti nadležne organe o takvom pristiglom komentaru.