Petak, 26 Aprila

(Ne)humano zdravstvo (3) Dr. Dijana Dugonjić: Hitni slučajevi pokazuju da zdravstvo ne poznaje kantonalne i entitetske granice

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

„Sva djeca moraju biti zdravstveno osigurana i to je njihovo ljudsko pravo koje im niko ne smije uskratiti“.

Piše: Maja Nikolić

Mnogo je pacijenata koji se za zdravstvenu zaštitu obraćaju u Dom zdravlja Tuzla, bez zdravstvene knjižice. U anketi koju smo uradili sa građanima ispred Doma zdravlja Tuzla naišli smo na različita iskustva.

„Jučer sam dovela kćerku, ujeo je stršljen. Otok je baš bio velik. Nisu nas vratili, hvala im. Jesu mi rekli da to riješim s knjižicom. Vidjet ću da je makar preko sestre prijavim pošto ni muž ni ja nismo prijavljeni. Radimo sa željezom“

NEOVJERENA KNJIŽICA ZBOG POSLODAVACA

„Hvala Bogu imam zdravstvenu, stalno moram po lijekove dolaziti pošto sam šećeraš. Vidim da ljudi dolaze i mole da ih prime bez knjižice. Ne znam kako tako ljudima ne ovjere te knjižice.“

„Jednom sam došla bez markice. Leđa su me bila ukočila. Dali su mi injekciju i rekli da donesem markicu na uvid. Tako sam napravila, a da nisam sigurno da bi morala platiti. Ispali su fer tada, nisu me vratili.“

„Ja sam iz Mostara, ali sada živim u Tuzli. Nisam riječio još te sve papire s knjižicom. Imao sam nedavno veliku bol u prsima, javio sam se doktoru i odmah su me poslali za Gradinu. Gore su mi isto sve pomogli, ali su mi dali rok do kada da donesem sređenu knjižicu inače će me koštati 600 maraka.“

Liječnicima Doma zdravlja Tuzla svakodnevno stižu pacijenti koji nemaju riješeno zdravstveno osiguranje. Najčešće je razlog što poslodavci ne uplaćuju doprinose. U Odjelu Pedijatrije Doma zdravlja Tuzla pojasnili su nam da djecu koja trebaju pomoć nikada nisu vratili bez pružene primarne zdravstvene zaštite.

Doktorica Dijana Dugonjić, šefica Dječjeg dispanzera Doma zdravlja Tuzla pojasnila nam je da neosigurana zdravstvena lica, djeca do šest godina, u slučaju akutnog ili hitnog stanja odmah budu primljenu i dobiju kompletnu sulugu.

„Neovisno osigurano ili neosigurano, dijete odmah dobije uslugu. Intervencija za hitna stanja je skroz besplatna ovdje na nivou Doma zdravlja. Nakon toga, procjena upućivanja na Klinički centar u Tuzli, dalje se to po njihovom režimu sprovodi. Ali što se tiče Doma zdravlja, primarna, hitna i akutna stanja u Dispanzeru ne trpe nikakvu naplatu“, kaže dr. Dijana Dugonjić.

Djeca koja dolaze konstantno na pregled zbog drugih stanja, akutnih obljenja, febrilnih epizoda, ili imaju klasične tegobe poput bakterijskih upala, uvijek također budu pregledana niti oskudijevaju za zdravstveni pregled.

Pacijenti u Domu zdravlja Tuzla dobiju uslugu bez obzira na status osiguranika (Foto: M.N./Megafon)

„Ni jedno dijete se ne smije vratiti nepregledano bez obzira imalo knjižicu, podatke je li osigurano ili ne. Jedino što kod djece čiji su roditelji zdravstveni obveznici ili su na Birou preko kojeg je dijete prijavljeno, ako se kasni s ovjerom zdravstvene knjižice  mjesec, dva ili tri, djeca normalno budu pregledana, ali tada ne mogu dobiti recepte s esencijalne liste“, ističe pedijatrica dr. Dugonjić.

Međutim, i tu su se znala napraviti određena odstupanja, da se, ukoliko je ovjera knjižice istekla prije nekoliko dana, izda lijek s esencijalne liste, ali da se od roditelja traži da isti taj dan donesu na uvid uredno ovjerenu zdravstvenu knjižicu.

„Ništa nije nerješivo. Također, i upućivanje takvih neosiguranih pacijenata na Klinički centar ide regularnim putem ako nije hitno stanje, ali i sama Klinika izlazi djeci u susret, pregleda ih, uputi na dalje liječenje, ali također ukažu roditeljima da se vrate, ovjere knjižice kako ne bi naplata došla na kućnu adresu“, rekla je dr. Dijana Dugonjić za Megafon.

Hitna stanja pacijenata su uvijek besplatna, a kada se stanje stabilizira lako se pristupa rješavanju problema ovjerene zdravstvene knjižice.

Iako ih je veoma malo, u Tuzli ima i marginaliziranih skupina stanovništva, odnosno djece čiji roditelji nisu zdravstveno osigurani, a uvidom u karton vakcinacia otkrije se da dijete čak nikada nije ni dovedeno na pregled u Dom zdravlja.

„Nama je teško pronaći takvu djecu, jer oni i ne dolaze, ali kada dođu svi roditelji dobiju preporuku od zdravstvenog radnika na koji način dijete može doći do zdravstvenog osiguranja. Dobiju uputu da se jave u Centar za socijalni rad, da odu u Zavod zdravstvenog osiguranja i provjere gdje im šta treba. U večini slučajeva to već sve završi Centar za socijalni rad“, pojasnila nam je dr. Dugonjić te dodala da se preporuka koju su dali roditeljima unijela u zdravstveni karton i već pri sljedećem pregledu liječnici utvrde je li dijete adekvatno zdravstveno osigurano.

Veoma je mali broj neosigurane djece i tu se uglavnom radi o socijalno ugroženim kategorijama.

„Sva djeca moraju biti zdravstveno osigurana i to je njihovo ljudsko pravo koje im niko ne smije uskratiti.“

Adekvatna zdravstvena usluga pruži se i onim građanima koji nisu iz Tuzle pa čak i onima koji žive izvan granica zemlje, a zatekli su se u ovom gradu.

„To su za nas također djeca koja nisu osigurana na nivou Tuzlanskog kantona i mi to zavodimo kao konzultaciju zdravstvenog pregleda i tu se plaća participacija, jer se podrazumijeva da imaju zdravstvenu zaštitu u svojoj sredini i onda oni to regulišu u mjestu odakle dolaze, kao i mi što to rješavamo kada idemo u inostranstvo“, kaže dr. Dugonjić.

Međutim, kada djeca zatrebaju zdravstvenu zaštitu, roditeljima je najvažnije da im liječnici pruže adekvatnu zaštitu i da dijete bude dobro.

Dječiji dispanzer u Tuzli (Foto: M.N./Megafon)

„Roditeljima je to najvažnije da smo tu za sve što treba i da ih ne šaljemo od adrese do adrese prije nego što ovdje nije prvo pregledano. Ja govorim za Pedijatriju gdje je vidljiva uplašenost i djece i roditelja, nikada usluga nije bila zaustavljena u Domu zdravlja Tuzla. Ovdje je znalo biti perioda gdje je Tuzlaka najmanje“, kaže šefica Dječjeg dispanzera Doma zdravlja Tuzla. 

Vrlo često u Domu zdravlja apeliraju na one koji su doselili u Tuzlu, a još nisu riješili zdravstvenu papirologIju.

NEMAR OSIGURANIKA

„Imali smo slučaj gospođe iz Zvornika da se doselila u Tuzlu i plaća uvjerenje za vrtić. Pa ako već živite u Tuzli onda riješite te papire, dijete mora biti osigurano ovdje, pogotovo ako je sada ovo vaša zdravstvena ustanova. Ne smije se događati da je sve drugo važnije, a da se nema vremena otići po zdravstveno osiguranje za dijete. Nama su roditelji znali reći da dijete nisu dovodili, jer mu nije ništa i nije trebala knjižica. To je pogrešan stav. Također, imali smo sada dijete koje se upisivalo u školu i došlo je po ljekarsko uvjerenje, to dijete nigdje nije zavedeno ni da je rođeno. Tako da djelujemo i savjetodavno i rješavamo odmah i takve slučajeve za dobrobit djece“, kaže dr. Dugonjić.

Najvažnije je, istaknula je dr. Dugonjić na kraju razgovora za Megafon, da primarna zdravstvena zaštita, iako je formalno zdravstvo na kantonalnom nivou, ne poznaje kantonalne, entitetske i bilo koje granice.

(U nastavku serijala čitajte: Kakva prava u UKC Tuzla imaju pacijenti bez ovjerene zdravstvene legitimacije?)

Tekst je nastao uz podršku Evropske fondacije za demokratiju (EED). Njegov sadržaj ne odražava nužno službeno mišljenje EED-a. Odgovornost za informacije i stavove izražene u tekstu u potpunosti je na autoru.

Megafon.ba

Dijeli.

Komentariši

Napomena:

Svi komentari se prethodno moraju odobriti od strane administratora prije nego budu vidljivi na portalu. Megafon se ograđuje od stavova i mišljenja iznesenih u komentarima postavljenih na našim stranicama. Svi stavovi i mišljenja komentatora odražavaju stavove i mišljenja isključivo onih koji ih postavljaju. Redakcija Megafona je u slučaju komentara koji izazivaju rasnu, nacionalnu ili vjersku mržnju, te potiču na nasilje dužna obavijestiti nadležne organe o takvom pristiglom komentaru.