Četvrtak, Februar 20

Šta je zajedničko Bakiru Izetbegoviću i džeparoškinji Sabaheti uhapšenoj u Banja Luci?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Autor: Nermina Šunj – Kušljugić

Početkom jedne od burnijih „političkih sedmica“ analizirali smo kako javni servis Republike Srpske, RTRS, u centralnoj informativnoj emisiji Dnevnik 2 prati zbivanja u državi, odnosno i na teritoriju izvan RS-a.

U samo dvije emisije, RTRS koji se finansira iz sredstava rtv takse koju su obavezni plaćati svi građani bez obzira na naciju i političku orijentaciju, ponovo demonstrira uređivačku politiku fokusiranu isključivo na entitet, na srpski narod, na SNSD i njihove vodeće ljude, na ćirilično pismo, uz potpuno ignoriranje šireg društvenog, odnosno državnog konteksta. Zanemarujući u sadržajima čak i naziv države, Bosna i Hercegovina.

Izjave Cvijanović, Cvijanović i Cvijanović

U analizi centralnih informativnih emisija 16. i 17. decembra samo je jednom spomenut cjelovit naziv države, Bosna i Hercegovina, samo u dva priloga tretirana vijest koja se odnosi na državu a samo četiri puta su spomenuta nesrpska imena: Bakir Izetbegović, predsjednik SDA BiH, Sabaheta i Mirsad Džindo, džeparoši uhapšeni u Banja Luci a kao dovoljno važne vijesti iz crne hronike koje su svoje mjesto našle u centralnoj informativnoj emisiji je i vijest o hapšenju Amara Muslija u Bijeljini, zbog krađe intelektualnog vlasništva.

Centralna tema i prva vijest kojom je otvorena emisija Dnevnik 2 RTRS-a, 16. decembra 2019. godine, (u ponedjeljak kada je u svim medijima aktualizirana dogovorena koalicija SDA, SBB i DF) urednice Biljane Knežević, tretirala je pripreme za obilježavanje neustavnog Dana Republike Srpske, 9. januara.

Uslijedio je opsežan TV prilog u kojem je novinar izdvojio izjavu predsjednice RS-a Željke Cvijanović (SNSD). Cvijanović je najavila „zlonamjernicima“ da neće biti nikakvih promjena datuma proslave te da će protokol proslave biti identičan kao i prethodnih godina.

Iz protokola obilježavanja dana novinar je izdvojio organiziranje donatorske večeri „ S ljubavlju hrabrim srcima“, 22. decembra u Kulturnom centru Banski Dvor u Banja Luci, kao manifestaciju koja se organizira uoči Dana RS-a. Dok se emituje izjava Cvijanović o tome kako će se za djecu sa poteškoćama u razvoju napraviti dnevni centri u Trebinju i Banja Luci, prilog je ilustriran snimkom Milorada Dodika (SNSD) sa jedne od prethodnih donatorskih večeri, pored njega sjedi dječak, a Dodik u ruci drži rekvizit na kojem je ispisana cifra koju je vjerovatno tom prilikom donirao.

Urednica Dnevnika i drugi prilog najavljuje riječima: A predsjednica Srpske Željka Cvijanović u Bijeljini je danas otvorila Sajam domaćih proizvoda „Naše je bolje“….Naravno, uslijedila je ponovo izjava Cvijanović o važnosti Sajma, potom je riječ data predstavnici Ministarstva trgovine i turizma u Vladi RS-a i tek nakon toga je data prilika da govore privrednici iz Bileće, Bijeljine i Rogatice zbog kojih je Sajam i organiziran.

Kao vijest uz ovaj prilog objavljeno je i da je predsjednici RS-a u Bijeljini dodijeljena zahvalnica Saveza opština i gradova za poseban doprinos u razvoju lokalnih zajednica te da joj je uručena i nagrada Košarkaškog kluba Feniks za izuzetnu pomoć, saradnju i promociju košarke.

Četvrta vijest u Dnevniku 2 RTRS-a glasila je: „Sve javne ustanove, preduzeća i fondovi od republičkog značaja sa sjedištem u Bijeljini posluju pozitivno, istaknuto je tokom sastanka predsjednice Željke Cvijanović sa rukovodstvom ovih institucija“. Potom je urednica navela da su najavljene nove investicije u Bijeljini za narednu godinu te citirala Cvijanović koja je kazala da je „Srpska finansijski stabilna i da izvršava sve obaveze“.  

Nakon ove vijesti uslijedila je još jedna izjava Željke Cvijanović.

U nastavku emisije bavili su se posebnom sjednicom Narodne skupštine Republike Srpske (NSRS) koja je razmatrala Prijedlog programa ekonomskih reformi do 2022. godine. Uslijedilo je „živo“ javljanje reporterke koju urednica direktno pita: „Šta su reformski prioriteti?“. Reporterka više u stilu PR-a Vlade RS-a nego novinarke koji izvještava iz Skuštine slavodobitno saopćava kao da su reforme već provedene: “konkurentnija privreda, rast plata i najopsežnija reforma zdravstva”.

Izostavljanje cjelovitog naziva države

Zanimljiv je i način novinarske obrade izvještaja o raspravi. U prvom prilogu se u više navrata (četiri puta) emituje dio govora premijera RS-a Radomira Viškovića (SNSD) za skupštinskom govornicom. O reakcijama na dokument socijalnih partnera Vlade te opozicije pripremljen je poseban prilog ali je u najavi priloga fokus na izjavi da je vladajući blok stava da je riječ o kvalitetnom dokumentu… Na kraju javljanja reporterka podsjeća da su zasjedanju NSRS -a prisustvovali studenti iz Novog Sada a o radu najvišeg zakonodavnog tijela RS-a ih je upoznao predsjednik Skupštine Nedeljko Čubrilović. Pa je reporterka u informaciji o tome „umiksala“ i napomenu Čubrilovića o nedavnoj posjeti Rusiji, te njegovu izjavu da su „dobri odnosi Srpske i Banja Luke sa Sankt Petersburgom rezultirali uspješnom saradnjom u medicini i kulturi“.

Tek u 14 minuti Dnevnika uslijedila je vijest koja se tiče Bosne i Hercegovine. U pitanju je bila izjava Džejmsa Foga, komandanta združenih snaga NATO -a u Napulju, koji je „potvrdio da program reformi BiH ne prejudicira članstvo u NATO -u i da predstavlja memorandum o dogovoru. On je naveo da je srpski član Predsjedništva Milorad Dodik bio veoma jasan u tome da ne želi da pokrene proceduru usvajanja Godišnjeg nacionalnog plana pa smo, objasnio je, dobili program reformi, memorandum o saradnji“.

U 16 – toj minuti Dnevnika na RTRS -u bavili su se novim sazivom Vijeća ministara Bosne i Hercegovine. Zanimljivo je da ni urednica Dnevnika kao ni autor priloga ne navode cjelovit naziv državne institucije – Vijeće ministara Bosne i Hercegovine. Izostavljena je odrednica – Bosna i Hercegovina. Također, u prvom planu je pitanje ko će zasjesti u fotelju ministra rezerviranu za (SNSD -ovog koalicionog partnera) DNS. HDZ BiH je tek spomenut a uslijedila je i izjava Bakira Izetbegovića (SDA) koji je govorio o imenima za jednu ministarsku poziciju koju će u Vijeću ministara imati SDA te četiri kandidata za zamjenike ministara.     

Nadalje se autor priloga bavi formiranjem vlasti u FBiH pa kaže: „Ako su u najvećem dijelu otklonjene personalne nedoumice u vezi sa Savjetom ministara mnogo je neizvjesnije formiranje vlasti u Federaciji. Ispod radara prošla je najava da će DF-u pripasti mjesto potpredsjednika FBiH iz reda srpskog naroda. Nije jasno kako, kada nemaju svoje delegate u Domu naroda, a za kandidaturu su potrebni potpisi najmanje šest srpskih delagata“.

Također se novinar u prilogu dotaknuo „neizvjesnosti vladajuće koalicije u Kantonu Sarajevo (KS) te sporazumom SDA sa SBB-om i DF-om i vrlo izvjesnom formiranju nove vladajuće većine u KS.  

Uslijedila je vijest iz susjedstva, ali je javnom servisu RS -a važna tema bila da li je kandidat za predsjednika Hrvatske Miroslav Škoro sa sloganom „Vratimo Hrvatsku narodu“ plagirao slogan SDS-a od prošle godine „Vratimo Srpsku narodu“. Duhove u RS-u je dodatno uzburkalo saopćenje iz Škorinog izbornog štaba da: „Ne pratimo političke kampanje u RS -u jer za nas, da je pravde, ta tvorevina koja je istrijebila Hrvate s te teritorije i dan danas sprječava njihov povratak, ne bi ni postojala“. Situaciju je podgrijao i Vukota Govedarica (SDS) koji, osim što nije vidio ničeg spornog u sloganu, još kazao kako Škoro vodi ozbiljnu predizbornu kampanju.

Inače, Govedarica je u izjavi za RTRS bio prvi srpski političar koji je spomenuo ime države Bosna i Hercegovina.

U nastavku Dnevnika našla je svoje mjesto i vijest iz rubrike crna hronika. Naime, u policijskoj akciji „Džep“ na području Banja Luke uhapšeni su Sabaheta i Mirsad Džindo, osumnjičeni za sedam krađa novčanika u Banja Luci.

Emisija je privedena kraju informacijama o policijskoj preventivnoj kampanji „Niti jedna čaša prije vožnje“ te o generalnom štrajku javnih službi u Francuskoj.

Neposredno prije odjave emisije urednica najavljuje emisiju „Aktuelno“ u kojoj je te večeri gostovao premijer RS-a Radovan Višković. 

U Dnevniku 2 samo ćirilica

Ni u emisiji od utorka (17. decembar 2019.) urednice Nade Orlov, za razliku od BHRT-a koji naizmjenično u emisijama koristi oba pisma, latinicu i ćirilicu, ustavom propisana na teritoriji BiH, kompletna emisija RTRS -a je u ćiriličnom pismu.

Dnevnik od utorka počeo je informacijom o odluci da DNS -ov ministar za ljudska prava i izbjeglice u Vijeću ministara Bosne i Hercegovine ipak bude Mlađen Božović a ne Draško Aćimović. I u ovoj emisiji urednica samo navodi „Savjet ministara…“, bez odrednice Bosna i Hercegovina. Zanimljivo da u prilogu novinara koji je uslijedio, autoru je, iz njemu znanih razloga bilo važno naglasiti da je Mlađen Božović Crnogorac pa navodi: „DNS će u novom sazivu Savjeta ministara predstavljati Crnogorac Mlađen Božović…“. Ni autor priloga uz Vijeće ministara ne koristi odrednicu Bosna i Hercegovina.

Uslijedio je prilog o raspravi u NSRS o budžetu RS-a za 2020. godinu, vijesti iz zdravstvenog sektora RS-a, a tek u devetoj minuti Dnevnika urednica najavljuje današnju sjednicu (18. decembara) Predstavničkog doma Parlamenta Bosne i Hercegovine i koristi odrednicu države jer je važno naglasiti o kojem je parlamentu riječ, ali koristi skraćenicu: BiH. Emitiran je i dio izjave državnog ministra finasija i trezora Vjekoslava Bevande (HDZ BiH).

U drugom dijelu dnevnika ponovo informacije iz RS-a o digitalnoj transformaciji u privredi, a u najavi urednica naglašava da će to biti urađeno po uzoru na proces u Srbiji. Tretirane su vijesti o rekonstrukcija Muzeja savremene umjetnosti i rekonstrukciji zgrade ustanove. Kao i u prilogu o Vijeću ministara i u ovom prilogu je prilika da govori data predsjednici RS-a Cvijanović te je emitirana njena izjava o značaju ovog projekta.

Mjesto u dnevniku našla je vijest o akciji MUP-a pod nazivom „Plagijat“ i hapšenju Amara Muslija u Bijeljini, osumnjičenog za nelegalno korištenje i kopiranje intelektualnog vlasništva a emitrana je i vijest da je SIPA u Bratuncu uhapsila osobu osumnjičenu za krijumčarenje migranata iz Srbije u BiH. Akcija pod nazivom „Kajak“ provodi se u saradnji sa MUP -om Srbije.

Čubrilović djeli Nikoljdanske paketiće

Dnevnik 2 je potom tretirao vijest u ruskoj humanitarnoj misiji u RS-u. Naime, tim ruskih ljekara će obaviti besplatne preventivne oftalmološke preglede u RS-u. Uslijedio je prilog o monitoringu izloženosti građana u RS -u jonizirajućem zračenju, o Danu rudara i krsnoj slavi u to ime, vijesti iz svijeta, zabilježeno da je Nedeljko Čubrilović podijelio Nikoljdanske paketiće djeci u jednoj zdravstvenoj ustanovi. Objavljena je i jedna vijest iz kulture uz napomenu da će KUD Grmeč nastupiti u Kulturnom centru Banski dvor na donatorskoj večeri 22. decembra zahvaljujući pozivu Željke Cvijanović. 

Megafon.ba   

Dijeli.

Komentariši

Napomena:

Svi komentari se prethodno moraju odobriti od strane administratora prije nego budu vidljivi na portalu. Megafon se ograđuje od stavova i mišljenja iznesenih u komentarima postavljenih na našim stranicama. Svi stavovi i mišljenja komentatora odražavaju stavove i mišljenja isključivo onih koji ih postavljaju. Redakcija Megafona je u slučaju komentara koji izazivaju rasnu, nacionalnu ili vjersku mržnju, te potiču na nasilje dužna obavijestiti nadležne organe o takvom pristiglom komentaru.