Komisija za zdravstvo Skupštine Tuzlanskog kantona također vrlo često dobija prigovore, a žalbe stižu i u Komisiju za ljudska prava.
Piše: Maja Nikolić
U prošloj su godini, prema službenim podacima, u Univerzitetskom kliničkom centru (UKC) Tuzla zaprimili više od 45 žalbi pacijenata, 14 sugestija i 268 pohvala.
No, pacijenti se svakodnevno žale na preduge liste čekanja, na nemogućnost dobivanja adekvatne zdravstvene usluge, a posljednjih mjesec dana onkološki pacijenti nisu u mogućnosti odlaziti na radioterapiju jer aparat ne radi, a njegova popravka košta pola miliona KM.
POLA GODINE ČEKAM NA PREGLED
U razgovoru s pacijentima, a rijetki su koji pristaju javno govoriti, saznajemo da su ogorčeni ali smatraju da se nemaju kome žaliti.
Ljubica D. već pola godine čeka na pregled na Kliničkom centru, na odjelu reumatologije.
„Stalno govore da se možemo naručiti putem telefona. Onda kada zovemo ne javljaju se. Sada sam morala doći da bih tražila pregled. Samo su mi rekli da će me obavijestiti putem telefona. Kome da se žalim, žalim se evo ovdje sestrama, galamim i niko ništa. Sramota neviđena. Neka me slobodno skinu s liste, rekla sam im sada. Sram neka ih bude, slobodno napišite sve kako sam vam rekla“, kaže pacijentica Ljubica za Megafon.
A pravo na zdravstvene usluge i pravo na zdravlje su osnovno ljudsko pravo svakog čovjeka. To je jasno i onima koji vode UKC Tuzla, ali kažu nam, procedure su i tu veoma jasne.
Zakon o pravima i obavezama i odgovornosti pacijenata postoji. I svaki pacijent kojemu nije pružena zdravstvena usluga, ima pravo na prigovor odnosno može se žaliti, usmeno ili pismeno.
„O podnesenom prigovoru pacijenta, direktor bez odlaganja pribavlja izjašnjenje Komisije za prigovore pacijenata koja utvrđuje sve bitne okolnosti i činjenice koje su iznesene u prigovoru. Komisija to provodi u roku od tri dana od dana podnesenog prigovora“, pojasnio je za Megafon Armin Hurić, načelnik Sektora za poslove organizacije i poboljšanje kvalitete UKC Tuzla.
Nakon toga, izjašnjenje Komisije se ponovno dostavlja direktoru Klinike nakon čega on donosi Odluku je li žalba opravdana ili ne, hoće li je odbiti ili uvažiti.
„Mi u našoj Ustanovi smo svakako uvažili tu našu zakonsku obavezu i ovaj sistem prigovora je definiran kroz standarde sigurnosti i kvaliteta za bolnice. Tako da u tom procesu i postupku upravljanja prigovorima, pohvalama, sugestijama, mi želimo postići određene ciljeve.
Nama je cilj da osiguramo odgovarajući pristup korisnicima, da osiguramo jednostavan i brz postupak, da ohrabrimo osoblje da neformalno žalbom upravlja na licu mjesta, da prihvati sugestije, konstruktivne kritike i prigovore koji na kraju mogu biti veoma vrijedni u kvalitetu poboljšanja usluga“, ističe načelnik Hurić.
Vrijedi znati da pacijenti koji nisu zadovoljni uslugama, a posebice dugačkim listama čekanja, svoje žalbe mogu podnijeti pismeno putem pošte, odnosno e-maila. Također postoje i sandučići na svakoj klinici Univerzitetskog kliničkog centra Tuzla i tada je neophodno da pacijent ostavi i dodatne informacije, puno ime i prezime, adresu i broj telefona, a također prigovor se može predati i u Službu za arhivsko i kancelarijsko poslovanje i elektronskom poštom.
Komisija za zdravstvo Skupštine Tuzlanskog kantona također vrlo često dobija prigovore, a žalbe stižu i u Komisiju za ljudska prava.
U obje komisije bio je i Jasmin Alić koji je u okviru zdravstvene komisije pokrenuo priču oko onih doktora koji rade u više ustanova bez valjanih prijava. Smatra da s obzirom na ogromne probleme u zdravstvu, građani nedovoljno o tome govore.
„Iskreno, imali smo žalbi građana u obje komisije. Više čak u ovoj za ljudska prava. Međutim, mislim da su komisije tu više radi samih sebe, nego građana. Ne zato što neće neko da se zauzme za neki slučaj, nego zato što su mišljenja komisija neobavezujuća za Skupštinu. Istina, s druge strane komisija može da pokrene incijative, da dođe do informacija, odluka, da inicira akcije, sankcije. Ali dosta slučajeva završi na mišljenju i opet da bi neko došao do pravde za njega to znači da pokrene tužbe i sl“, kaže Alić za Megafon.
Veliki oslonac građanima, barem on bio i samo moralni, u posljednje vrijeme pružaju članovi Karton revolucije iz Tuzle koji su veliki dio svog aktivističkog angažmana posvetili ženama oboljelim od karcinoma dojke, a koje se zbog kvara aparata nisu godine dana mogle otići na pregled, a nisu se imale kome ni žaliti osim nevladinom sektoru. Posljednjih dana stalno ukazuju na problem kvara aparata za radioterapiju na UKC Tuzla, a da će do kvara doći upozoravali su još prije godinu dana.
HITNO TRAŽITI ODGOVORNOST
„Znači neko u strukturama nabavke nije izvršio svoj posao što znači da je neko direktno utjecao da danas građanke i građani Tuzlanskog kantona, Brčko Distrikta, cijele Sjeveroistočne Bosne moraju da idu u Sarajevo ili neki drugi klinički centar i pored svog teškog stanja. Morat će u ovom društvu doći trenutak kada će neko snositi odgovornost za svoja nedjela. Ovim putem još jednom pozivamo da se utvrdi odgovornost i da se hitno krene u procesuiranje odgovornih i rješavanje problema. Jer evo, ljudi umiru“, kaže Adi Selman, voditelj Karton revolucije.
Građani su svjesni da se žaliti mogu, ali njihove žalbe se, kažu nam, rijetko uvažavaju. Mnogi odustaju od liječenja na Kliničkom centru i sve više ih, saznajemo iz razgovora, odlaze u privatne klinike. Da je stanje dosta teško govori i podatak da i veliki broj liječnika s UKC Tuzla odlazi na rad u druge privatne klinike.
Tekst je nastao uz podršku Evropske fondacije za demokratiju (EED). Njegov sadržaj ne odražava nužno službeno mišljenje EED-a. Odgovornost za informacije i stavove izražene u tekstu u potpunosti je na autoru.
Napomena:
Svi komentari se prethodno moraju odobriti od strane administratora prije nego budu vidljivi na portalu. Megafon se ograđuje od stavova i mišljenja iznesenih u komentarima postavljenih na našim stranicama. Svi stavovi i mišljenja komentatora odražavaju stavove i mišljenja isključivo onih koji ih postavljaju. Redakcija Megafona je u slučaju komentara koji izazivaju rasnu, nacionalnu ili vjersku mržnju, te potiču na nasilje dužna obavijestiti nadležne organe o takvom pristiglom komentaru.