Subota, 23 Novembra

GLOBALNO SELO: Udri ga tvitom

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Piše: Nermina Šunj – Kušljugić

Evo novog političkog bojišta – vaš telefon, objavit će CNN u analizi propagandnih trendova uoči izbora za američkog predsjednika 2016. godine. Precizirana je blagodet moderne tehnologije čije izume poput pametnih telefona svaki glasač ima u džepu. Direktno i u svakom trenutku upućen je na digitalne platforme koje zauzimaju visoko mjesto u medijskoj produkciji.

Novi medijski tereni

Misli se i na upućenost glasača na društvene mreže, važan medij, utoliko snažniji koliko je neovisniji od zakonskih stega kojima podliježu klasični mediji.

Jer, po svemu sudeći, više od korektnog i argumentiranog obraćanja javnosti, bar u BiH je na cijeni umijeće korištenja blagodeti tehnologije i stanja raspamećenosti publike hiperprodukcijom informacija i populističkih poruka, upakovanih u popularne statuse na društvenim mrežama.

Istina, nije ni virtuelni prostor potpuno bez kontrole, ali koliko su efikasna i uopće primjenjiva pravila u vrijeme kad klasične metode predizborne promocije gube utrku s korištenjem novih „medijskih terena“ i spin-tehnika u komunikaciji s javnostima?

Nakon raspisivanja izbora, prema pravilima Centralne izborne komisije (CIK) BiH, zvanična predizborna kampanja počinje 30 dana prije održavanja izbora. Tek tada je zakonski moguće plaćeno oglašavanje političkih subjekata. Izuzeto je iz ove zabrane informiranje javnosti o održavanju internih skupova organa i statutarnih tijela stranke.

Ali u vijestima sa sjednica glavnih organa stranke često se iznose, a potom i medijski prenose stavovi koji mogu utjecati na biračko tijelo.

Moguća je reakcija Regulatorne agencije za komunikacije (RAK), odnosno za printane i online medije Vijeća za štampu, ali kakav tretman mogu da imaju objave s društvenih mreža, koje su zapravo „lični stavovi“ autora?

Plaćeno oglašavanje poput emitiranja ili objavljivanja promotivnih poruka, spotova ili kratkih prezentacija postaju prošlost zbog novih alata i tehnika komunikacije s potencijalnim glasačima putem vlastitih medija, odnosno, vlastitih profila na društvenim mrežama.

U eri hiperprodukcije vijesti i objava s privatnih blogova i profila na društvenim mrežama, kakav će efekat kod publike proizvesti informacija, ostavljeno joj je na vlastiti sud i procjenu.

Politički dirigirane vijesti  

Iako je teško dokazivo, određeni političari imaju i svoje medije koji su svakodnevno u službi njihove političke promocije. Vlasništvo uglavnom nije formalizirano i ogleda se samo o indirektnoj političko-finansijskoj povezanosti ili naklonjenosti vlasnika, odnosno, urednika medija određenoj političkoj opciji.

Sadržaji takvih medija su uglavnom promovirani na društvenim mrežama i tako dopiru do velikog broja glasača. Potom ih vrlo aktivno podržavaju „simpatizeri“ političara i stranaka, također na društvenim mrežama.

Bez obzira da li političar dolazio iz pozicije ili opozicije, njegova mu uloga u vlasti često daje za pravo da govori o određenim procesima, ali nerijetko s privatnih profila na društvenim mrežama. Izjave potom, zbog tematike, prenose čak i mediji koji nisu naklonjeni tom političaru, te mu na taj način ustupaju medijski prostor.

Skoro je postalo pravilo da su u javnom prostoru zastupljeniji oni s jačom finansijskom i medijskom podrškom, odnosno,  informatički pismeniji koji obilato koriste alate i blagodeti novih tehnologija.

Jasna pravila RAK-a, odnosno CIK-a, nalažu elektronskim medijima tokom zvanične predizborne kampanje pružanje jednakih šansi svim izbornim kandidatima. Čak ni redoslijed objavljivanja informacija u predizbornim emisijama, odnosno gostovanje kandidata nije prepušteno slučaju niti uredničkim intervencijama, već je određeno javnim žrijebanjem.

Međutim, kako uvesti pravila u javnim istupima na društvenim mrežama?

Promocija na društvenim mrežama

Svaki iole ambiciozan političar u BiH ima svoj profil na društvenim mrežama, nerijetko i blog. Statusi ne podliježu pravilima novinarske profesije pa je pitanje ko će se obratiti menadžmentu društvene mreže ili prijaviti policiji sadržaje ukoliko izlaze iz okvira civilizirane komunikacije. Koliko primjeri iz prakse uopće ohrabruju publiku – glasače da na taj način „čiste“ virtuelni prostor od neistina? Zašto bi glasači preuzimali i tu odgovornu ulogu?

Za to vrijeme, mada brojni važe za politički i uopće nepismene osobe, pojedini političari uspješno postižu svoj cilj – njihova se riječ čuje daleko i svakodnevno.

Megafon.ba 

Dijeli.

Komentariši

Napomena:

Svi komentari se prethodno moraju odobriti od strane administratora prije nego budu vidljivi na portalu. Megafon se ograđuje od stavova i mišljenja iznesenih u komentarima postavljenih na našim stranicama. Svi stavovi i mišljenja komentatora odražavaju stavove i mišljenja isključivo onih koji ih postavljaju. Redakcija Megafona je u slučaju komentara koji izazivaju rasnu, nacionalnu ili vjersku mržnju, te potiču na nasilje dužna obavijestiti nadležne organe o takvom pristiglom komentaru.