Subota, 20 Aprila

Facebook će blokirati profile koji šire lažne vijesti i teorije zavjere o virusu Kovid -19 (koronavirus)

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

U vrijeme pandemije virusa Kovid – 19, za suzbijanje panike izazvane lažnim i senzacionalističkim vijestima ključna je medijska pismenost građana

Autorica: N.Š.K.

Kad Svjetska zdravstvena organizacija (WHO) proglasi globalnu pandemiju posve je prirodno da se ljudi uplašeni za sopstveno i zdravlje svoje porodice žele zaštititi te da tragaju za informacijama o načinima kako postupati u takvoj situaciji. Pokazalo se ponovo da je uloga medija nezamjenjiva, međutim, danas društvene mreže zauzimaju značajno mjesto na kojem se čitatelji informiraju ali i gdje plasiraju i dijele informacije a čiji je sadržaj i uticaj, za razliku od medija, mnogo teže provjeriti i kontrolirati.

Ko plasira vijest i iz kojih izvora

Jedina brana lažnim i vijestima koje se prenose društvenim mrežama a koje za cilj imaju jedino proizvesti paniku, potaknuti kupovinu određenih proizvoda ili diskreditirati određene osobe i institucije, jeste medijska pismenost konzumenata takvih sadržaja.

Jedan od Facebook statusa sa “receptom koji uništava virus”

 

 

 

 

 

 

 

 

U javnim istupima ljekara, epidemiologa i predstavnika zdravstvenih institucija u Bosni i Hercegovini, tokom zvaničnih obraćanja javnosti, uočljiv je oprez pri davanju informacija o virusu Kovid -19 ( koronavirus) i često se epidemiolozi javno ograđuju od eventualnog dovođenja u zabludu konzumenata informacija. Naglašava se da pomenuti virus medicini još uvijek nije potpuno poznat te da već sutra epidemilozi mogu imati nova saznanja, odnosno, da se današnje znanje može pokazati nepotpunim.

Dakle, vrlo se jasno naglašava da je riječ o virusu čije se djelovanje još istražuje te da je potreban oprez i postupanje po preporukama zvaničnih zdravstvenih ustanova ali isto tako, koristeći iskustva i saznanja ljekara u zemljama koje su vodili bitku s epidemijom, odnosno, danas već pandemijom, zna se da je riječ o virusu iz porodice korona a čiji su simptomi zaraze slični gripi i plućnim bolestima, pa se shodno tome i za zaštitu od zaraze te liječenje preporučuju i primjenjuju identične metode.

Na zvaničnim web stranicama institucija dostupne su informacije o virusu, načinu zaštite, postupanju u pojedinim situacijama te brojevi telefona putem kojih se građani mogu informirati, odosno prijaviti sumnju da su oboljeli.

Sve za klik i lajk

Istovremeno mediji prate i izvještavaju o vanrednoj situaciji ali pojedini medij koriste priliku postići veću čitanost plasiranjem neprovjerenih i senzacionalističkih informacija koje čitatelji bez rezerve prihvaćaju kao istinite. Istina, brojni su mediji ozbiljno shvatili svoju ulogu te su 24- satni servis građanima s  informacijama, naravno, zvaničnim i uz navođenje jasnog izvora informacija.

Međutim, mediji su jasna adresa pa se i njihov odnos prema svemu može korigirati, ali pandemija koronavirusa pokazala je svu nemoć društva, odnosno države da kontrolira veoma uticajan javni prostor – društvene mreže.

Uprkos svemu, u situaciji pandemije, kada i u BiH imamo oboljele, više od 600 osoba u izolaciji, ne rade škole, zatvoreni su granični prijelazi, društvene mreže su prezasićene informacijama čiji su sadržaji veoma upitni i jedino što se postiže takvim informacijama je podsticanje panike.  

Putem društvenih mreža prenose se vijesti online medija sa senzacionalističkim ili sadržajima iz domena teorija zavjere a  da se ne propituje da li je riječ samo o kreiranoj stranici na društvenim mrežama koja isključivo ima za cilj marketinšku zaradu ili je riječ o zvanično registriranom internet portalu. Čak ni kod legalnih medija čitatelji prenose na društvenim mrežama vijesti a da ne propituju razlog zašto takvi mediji nemaju istaknut impresum, zašto se ne zna ko je osnivač i urednik takvog medija te šta je stvarni povod plasiranja senzacionalističih sadržaja.

Mark Zuckerberg (Foto: Justin Sullivan/ Getty Images)

Informacije kao što su: saznajemo da su otkrivena tri nova slučaja ali se o tome šuti…. niti su vjerodostojne, jer već u naslovu nagovještavaju da vjest nije zvanična i da je medij plasirao bez prethodne provjere, niti su relevantne. Jedini rezultat je podsticanje panike među građanima i izazivanje nepovjerenje prema zvaničnim institucijama koje rade na suzbijanju pandemije.

Također se društvenim mrežama prenose navodni prirodni recepti koji uništavaju koronavirus poput, primjera radi, preporuke da se ispijanjem tečnosti od kuhanog bijelog luka uništava virus, a da čitatelji ne propituju razloge zašto tako jednostavnu formulu nisu primjenjivali iskusni epidemiolozi u kineskom Wuhanu ili u Italiji kad su im pacijenti umirali na bolničkim krevetima. 

Svjesni odgovornosti u vrijeme pandemije i u Facebooku su se odlučili uključiti u kampanju suzbijanja lažnih vijesti koje dodatno, šireći paniku i dezinformacije, otežavaju već tešku situaciju s kojom se suočava zdravstveno osoblje u pogođenim područjima.

Globalna kampanja suzbijanja lažnih vijesti o virusu

Početkom marta se na svom profilu na Facebooku obratio i Mark Zuckerberg i kazao kako su fokusirani na osiguravanje pristupa provjerenim i tačnim informacijama svima.

„Ako pretražujete pojam koronavirus na Facebooku, vidjet ćete da vas skočni prozor usmjerava na Svjetsku zdravstvenu organizaciju (WHO) ili lokalne vlasti za najnovije informacije. Ako se nalazite u zemlji u kojoj je WHO potvrdio širenje bolesti s osobe na osobu, vidjet ćete najnovije informacije i na svom news feedu“, napisao je Zuckerberg.

Dodao je kako Facebook sarađuje, osim s WHO-om, i s američkim CDC-jem (Centrom za kontrolu bolesti) i UNICEF-om, kako bi se plasirale aktuelne i tačne vijesti o koronavirusu.

„Isto tako, usredotočeni smo na zaustavljanje prevara i lažnih informacija… Stoga uklanjamo lažne navode i teorije zavjera na koje su ukazale vodeće globalne zdravstvene organizacije. Blokiramo i ljude koji puštaju oglase koji koriste ovu situaciju, na primjer, tvrdeći da njihov proizvod liječi bolest“, napisao je Zuckerberg.

Megafon.ba

Dijeli.

Komentariši

Napomena:

Svi komentari se prethodno moraju odobriti od strane administratora prije nego budu vidljivi na portalu. Megafon se ograđuje od stavova i mišljenja iznesenih u komentarima postavljenih na našim stranicama. Svi stavovi i mišljenja komentatora odražavaju stavove i mišljenja isključivo onih koji ih postavljaju. Redakcija Megafona je u slučaju komentara koji izazivaju rasnu, nacionalnu ili vjersku mržnju, te potiču na nasilje dužna obavijestiti nadležne organe o takvom pristiglom komentaru.