Autor: Nermina Šunj Kušljugić
Nakon što je propao februarski javni poziv za obavljanje javnog linijskog prevoza na području Grada Tuzla, jer se javio samo jedan ponuđač koji nije ispunjavao uvjete, 10. aprila ove godine raspisan je novi, međunarodni javni poziv koji predviđa potpuno drugačiji model saradnje Grada Tuzla i budućih prevoznika.
KONTROLA REDA VOŽNJE I CIJENA KARATA
Naime, prevoznici putnika koji zadovolje uvjete poziva i s kojima bude potpisan ugovor, bit će plaćeni po kilometru vožnje, otprilike 3,5 KM po pređenom kilometru. Osim što taj model daje Gradu Tuzla mogućnost da potpuno kontrolira ovu djelatnost, mogu uticati i na korekciju cijena autobuskih karata, te je veoma moguće da cijene budu znatno niže nego sada. Kazao je to za Megafon Miralem Mulać, šef Službe za komunalne poslove, izgradnju i poslove mjesnih zajednica Grada Tuzla.
„Javni poziv podrazumijeva da mi u budžetu Grada obezbijedimo određenu novčanu vrijednost za mogućnost plaćanja budućem prevozniku po kilometru“, pojasnio je Mulać uz napomenu da su takvi modeli u praksi i u drugim gradovima BiH i regiona.


Miralem Mulać, šef Službe za komunalne poslove, izgradnju i poslove mjesnih zajednica Grada Tuzla (Foto: N.Š.K./Megafon.ba)
„Za polugodišnji period je Grad Tuzla obezbijedio u Budžetu oko 3 miliona KM, kako bi se javni prevoz finansirao u prvoj fazi. Sklopićemo okvirni sporazum, a onda svake godine potpisivati ugovore sa prevoznicima. Onda i Gradsko vijeće može reći, e sad je karta za prevoz, primjera radi, marka, a onda mi moramo obezbjeđivati budžetska sredstva. Prihodi od prodatih karata idu u Budžet Grada“, kazao je naš sagovornik.
Konačni cilj je u budućnosti, kaže Mulać, da za određene kategorije autobuske karte budu besplatne, primjera radi za studente i penzionere, a moguće je da već u ljetnom periodu prevoz bude besplatan za određene kategorije.
Obimna je tenderska dokumentacija, sve mora proći kontrolu stručnjaka, kazao je, tako da će se voditi računa o svemu, kao i kriterijima pružanja sigurnosti građanima u javnom prevozu.
Razlika u odnosu na prvobitni model po prvom javnom pozivu, kaže naš sagovornik, jeste što po ovom modelu sve troškove prevoza, ali i prihod od prodaje karata snosi Grad. Međutim, Gradu to, kao što smo već kazali, daje mogućnost potpune kontrole.
„Po ovom modelu, prevozniku je svejedno koliko putnika vozi, jer je plaćen po kilometru. Veoma je važan aspekt kontrole i tu ćemo imati određene kontrolore. Svjesni smo i da ima ekonomski neisplativih linija, ali Grad Tuzla će nadoknaditi sredstva. Naravno, prethodno sve Gradsko vijeće mora odobriti.
Trebat će na godišnjem nivou oko 6 do 7 miliona KM, a mi očekujemo da će godišnje od prodaje karata biti povrata do 4 miliona. Znači, uvijek ćemo biti u minusu, ali ipak moramo imati uređen javni prevoz i veoma je bitno da i preuzmemu operativnu kontrolu nad javnim linijskim prevozom“.
Dodatno, kaže Mulać, razmišljaju da na području grada uvedu kružne autobuske linije A i B, koje bi obavljali autobusima koje bi kupio Grad.
„Na neki način bi simulirali vožnju tramvajem, autobusi bi kružili gradom i građani bi svakih 15 minuta imali mogućnost prevoza tim autobusima“, kazao je.
Važno je reći da su iz preduzeća Gradski i prigradski saobraćaj doo Tuzla (GIPS) obećali da do 1. jula neće ukidati niti jednu liniju. Uostalom, moguće je da i ovo preduzeće bude jedno od potpisnika ugovora po novom modelu.


(Foto: S.M./Megafon arhiv)
Rok za prijavu na novom javnom pozivu je do 29. maja, očekuje se da tokom juna bude završena kompletna tenderska procedura, te da ugovor, odnosno, više njih, budu potpisani sa prevoznicima i da javni prevoz po novom modelu profunkcionira od 1. jula.
Okvirni sporazum bi bio na četiri godine, s tim da bi se ugovori sa pojednim prevoznicima potpisivali na godišnjem nivou, a ukupna vrijednost okvirnog sporazuma je 23,3 miliona KM bez PDV-a, odnosno, oko 27, 3 miliona sa PDV-om.
Ostaje problem kako će ubuduće funkcionirati javni linijski prevoz na nivou kantona. Za sada je oformljen radni tim koji će u narednom periodu pokušati da nađe rješenje na sličan način. Studija koja je ranije urađena, kaže Miralem Mulać, pokazala je da bi najbolje bilo da se na nivou kantona formira direkcija koja bi kontrolirala sve prevoze, kantonalne i gradske, te da svi funkcioniraju po sličnom modelu.
Megafon.ba
Napomena:
Svi komentari se prethodno moraju odobriti od strane administratora prije nego budu vidljivi na portalu. Megafon se ograđuje od stavova i mišljenja iznesenih u komentarima postavljenih na našim stranicama. Svi stavovi i mišljenja komentatora odražavaju stavove i mišljenja isključivo onih koji ih postavljaju. Redakcija Megafona je u slučaju komentara koji izazivaju rasnu, nacionalnu ili vjersku mržnju, te potiču na nasilje dužna obavijestiti nadležne organe o takvom pristiglom komentaru.