Prema podacima UN-a, u BiH se godišnje uništava i baca oko 400.000 tona hrane, od čega trećinu uništavaju kompanije koje se bave prodajom i distribucijom hrane. Hrana propada i jer je kompanijama jeftinije da hranu kojoj ističe rok trajanja unište nego da je doniraju. Prema važećem propisu, ukoliko žele donirati takvu hranu, moraju platiti PDV.
Zato je Fondacija Mozaik sa partnerima i uz finansijsku podršku USAID-a, pokrenula kampanju “Niko gladan. Niko sam.”, a cilj je isposlovati oslobađanje od plaćanja PDV-a za takve donacije. Time bi, vjerovatno je, više firmi odlučilo hranu donirati javnim kuhinjama.
Samo u Javnoj kuhinji u Lukavcu, koja ovisi isključivo o donacijama privatnih kompanija, ne mogu odgovoriti na sve brojnije zahtjeve za pomoć jer nemaju dovoljno hrane.
Piše: Nermina Šunj – Kušljugić
U Javnoj kuhinji Udruženja altruista „Ruke prijateljstva“ iz Lukavca, počeli su prije pet godina sa pripremom 80 obroka, isključivo za djecu. Danas kuhaju za 280 ljudi, a od toga je 180 djece. Pod velikim su pritiskom svakodnevnih zahtjeva za pomoć, osoba u trećem dobu, bolesnih, demobilisanih boraca, ali i osoba koje imaju primanja, međutim, jedva dostatna za lijekove.
INSISTIRAJU DA IM SE DONIRA HRANA A NE NOVAC
Potpredsjednica Udruženja Selma Zukić kaže za Megafon da na spisku podnosilaca zahtjeva za pomoć, zapravo imaju 340 osoba, ali su zbog manjka donacija i nemogućnosti da pripreme toliko obroka, nekoliko desetina osoba u stanju socijalne potrebe trenutno „na čekanju“.
„Čekaju neka bolja vremena. Kad će ta bolja vremena, neće nikad“, konstatuje, pita i odgovara Zukić u jednoj rečenici.
Upravo bi kampanja „Niko gladan. Niko sam.“, mogla biti put do više donacija hrane, što bi u javnoj kuhinji u Lukavcu riješilo pitanja svih korisnika. Kad traže donacije kaže naša sagovornica, insistiraju da to bude hrana a ne novac.
„Najviše se obraćamo privatnim firmama. Do sada nam je najviše pomogao Senad Džambić, vlasnik Binga. Nikad se nije oglušio o našu molbu. Pomogao nam je puno i za vrijeme Kurban bajrama. Dobili smo dosta kurbanskog mesa ali nismo imali gdje da ga držimo, on nam je dao veliku rashladnu komoru od 50 tona“, kaže Zukić.
„Ostali nam se također javljaju. Dakle, mi opstajemo zahvaljujući donacijama dobrih ljudi. Nedavno nam je USAID pomogao sa šporetima, frižiderima i drugim stvarima koje nam trebaju. Međutim, za hranu nam najviše pomažu firme kojima se obraćamo. Mi apelujemo na ljude da nam se ne daju pare. Volimo da nam donesu hranu, da ne bi bilo pitanja, je li potrošio, kako je potrošio, je li uzeo sebi. Ovako smo mirni. Donesite u hrani a znate šta treba svakom domaćinstvu, ulje, brašno, šećer, grah“, kaže naša sagovornica.
Međutim, pitanje je koliko privatnih firmi, zbog obima poslovanja i prihoda, mogu sebi priuštiti da izdvoje dio sredstava za donaciju pa čak i hrane kojoj će uskoro isteći rok trajanja, jer na tu donaciju moraju platiti PDV.
Naravno, obim prihoda nije razlog da se umanji vrijednost dobre geste velikih i profitabilnih kompanija kakva je trgovački lanac Bingo, kompanija koju je spomenula naša sagovornica.
U ovoj kompaniji za Megafon kažu da bi ukidanje plaćanja PDV-a na donacije sigurno uticalo i na njihovo daljnje djelovanje.
„Mi smo svakako jedan od najvećih donatora hrane i tekstila u BiH, iako to ne komuniciramo previše“, kaže za Megafon Tatjana Paunoski, rukovodilac službe Trade marketinga u kompaniji Bingo.
Kaže da u suštini nemaju mnogo robe kojoj ističe rok trajanja, uglavnom je rješavaju kroz sniženja i ugovore sa dobavljačima te da im nije praksa da doniraju takvu hranu. Ipak, smatraju da bi izmjena propisa svakako otvorila više mogućnosti i za njih.
„Svako rasterećenje bi svakako otvorilo prostor za proširenje aktivnosti i djelovanja“, kaže Paunoski.
PODRŠKA KAMPANJI
Ukidanje dodatnih troškova za donatore otvorilo bi veće mogućnosti za pomoć javnim kuhinjama u kojima se prema službenim podacima hrani blizu 17.000 ljudi.
Kampanja „Niko gladan. Niko sam“ je već pokazala značajne rezultate. Kampanju podržavaju u Upravi za indirektno oporezivanje BiH, što je iznimno važno, jer ukidanje plaćanja PDV-a podrazumijeva izmjenu važećih propisa. Također, brojne su domaće kompanije, potencijalni donatori, mediji i pojedinci iskazali podršku ideji, a postoje i obećanja da će to pitanje biti jedno od prvih inicijativa novog saziva Parlamentarne skupštine BiH.
Inicijativa “Niko gladan. Niko sam” je dio programa “Pravni okvir za filantropiju” koji provodi Fondacija Mozaik sa partnerskim organizacijama, Fondacijom Hastor, Udruženjem Pomozi.ba, Mrežom za izgradnju mira, Fondacijom Trag i Catalyst Balkans, uz financijsku podršku USAID-a.
Megafon.ba
Napomena:
Svi komentari se prethodno moraju odobriti od strane administratora prije nego budu vidljivi na portalu. Megafon se ograđuje od stavova i mišljenja iznesenih u komentarima postavljenih na našim stranicama. Svi stavovi i mišljenja komentatora odražavaju stavove i mišljenja isključivo onih koji ih postavljaju. Redakcija Megafona je u slučaju komentara koji izazivaju rasnu, nacionalnu ili vjersku mržnju, te potiču na nasilje dužna obavijestiti nadležne organe o takvom pristiglom komentaru.