Petak, 29 Marta

(Ne)humano zdravstvo (2) Ombudsmeni BiH: Uskraćeno pravo na ovjeru zdravstvene knjižice nije diskriminacija ali jeste kršenje prava iz radnog odnosa

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Autor: Nermina Šunj-Kušljugić

Pravnici Ureda Ombudsmena za ljudska prava Bosne i Hercegovine dali su odgovor na upit Megafona da li je diskriminatorna praksa kantonalnih zavoda zdravstvenog osiguranja, odnosno, propisa kojima se rukovode, da osiguranicima u firmama koje zbog neredovnog plaćanja doprinosa za zdravstveno osiguranje, a koje ne lišava obaveze vlasnika da ih izmiri, bude uskraćeno pravo na ovjeru zdravstvene knjižice, odnosno, pristup zdravstvenim uslugama. Pitali smo na osnovu konkretnog primjera o kojem smo pisali u prethodnom tekstu:

(Ne)humano zdravstvo (1): Imaju li svi pravo na zdravstveno osiguranje?

U upitu smo pojasnili mogućnosti za pravna lica koja redovno ne izmiruju obaveze, a što nam je rečeno u Zavodu zdravstvenog osiguranja Tuzlanskog kantona. Naime,  propisi predviđaju ovjeru knjižice u određenim ali samo hitnim slučajevima kada se mora predočiti uputnica ili dokaz da je slučaj hitan, ali u svim drugim slučajevima osiguranik mora koristiti usluge privatnih zdravstvenih ustanova. Izuzetak su djeca osiguranika do 15 godina starosti.

PROPISI SU NEUMOLJIVI

Također, navedene hitne mogućnosti predviđene su za sve osiguranike u pravnom licu. Ombudsmeni u odgovoru navode da nema diskrimanicije ali da je u pitanju kršenje prava iz radnog odnosa.

„Poslodavac je dužan između ostalih doprinosa, da uplaćuje doprinose za zdravstveno osiguranje na temelju kojih osigurnik ostvaruje prava iz oblasti zdravstvene zaštite. Opšte je pravilo da zaposlena lica ostvaruju zdravstveno osiguranje na temelju uplaćenih doprinosa, odnosno da je uplaćeni doprinos uslov za ovjeru zdravstvene knjižice, dok postoje kategorije lica koje moraju ostvariti zdravstvenu zaštitu i to lica kao što su djeca, starije osobe i trudnice.

Jasno je da poslodavac ima zakonsku obavezu obračunavati i uplaćivati doprinose za svoje radnike upravo na temelju njihova radnog odnosa. Svakako, u slučajevima kada poslodavac redovno ne izmiruje obaveze prema radnicima, u konačnici radnici trpe posljedice u smislu neostvarivanja prava koje im po zakonu, a na osnovu radnog odnosa, pripadaju.  Dakle, u tom kontekstu ne može se govoriti o diskriminatornoj praksi, ali je riječ o kršenju prava iz radnog odnosa.

Ombudsmeni BiH kroz svoje godišnje izvještaje o rezultatima rada, ukazivali su na žalbe u kojima na žalost nije rijetka pojava da poslodavci zaposlenicima ne uplaćuju doprinose za penzijsko i invalidsko osiguranje, čime, njihov i onako težak položaj u društvu, čine još težim. Ovo za posljedicu ima da zaposlenici ne mogu ostvariti pravo na zdravstvenu zaštitu, onemogućen im je odlazak u penziju i slično. Istovremeno, na taj način, ustanove zdravstvene i socijalne zaštite koje se finansiraju iz doprinosa onemogućavaju se da djeluju s ciljem pružanja usluga građanima, zbog čega se građani obraćaju Ombudsmenima zbog kršenja njihovih prava u ostvarivanju zdravstvenih usluga.

Po pitanju mehanizama koje su upostavljeni zakonom možemo Vas informirati da doprinosi za obavezno osiguranje se obračunavaju pri obračunu plaće i dospijevaju za plaćanje istovremeno sa isplatom plaće, shodno relevantnim odredbama zakona o doprinosima. Isplatioci plaća i drugih ličnih primanja, dužni su za svaku isplatu plaće, odnosno primanja, sačiniti specifikaciju o uplati doprinosa i poreza na dohodak i dostaviti je nadležnoj ispostavi Porezne uprave. Dakle, obaveznici plaćanja doprinosa su istovremeno dužni izvršiti plaćanje doprinosa i poreza na dohodak s isplatom plaća i primanja putem banke i to prijenosom sredstava s istog, redovnog računa za obavljanje registirane djelostnosti otvorenog u banci, na propisane uplatne račune. U konačnici, uvidom u jedinstveni sistem porezne uprave, moguće je utvrditi podatke o tome da li je poslodavac izvršio svoje zakonske obaveze te ukoliko se utvrdi da obaveze nisu redovno izvršavane, putem nadležnih jednica poreznih uprava pokreće se postupak naplate i prinudne naplate.

PREVENCIJA, KONTROLA I KAŽNJAVANJE

Ombudsmeni BiH u vezi sa navedenim mogu istaći da postoje određeni zakonski mehanizmi, ali da je potrebno uložiti veće napore države i jačati preventivni mehanizam kontrole i adekvatno sankciniranje poslodavaca, što sve podazumijeva koodiniran rad nadležnih inspekcijskih i poreznih organa koji bi djelovao na način da se poslodavci ažurnije ispunjavaju svoje zakonske obaveze prema radnicima“ odgovoreno je iz Ureda Omudsmena Bosne i Hercegovine.

(U nastavku: Koji su pravni mehanizmi za zaštitu prava osiguranika, odnosno, pravnih lica?)

Tekst je nastao uz podršku Evropske fondacije za demokratiju (EED). Njegov sadržaj ne odražava nužno službeno mišljenje EED-a. Odgovornost za informacije i stavove izražene u tekstu u potpunosti je na autoru.

Megafon.ba

Dijeli.

Komentariši

Napomena:

Svi komentari se prethodno moraju odobriti od strane administratora prije nego budu vidljivi na portalu. Megafon se ograđuje od stavova i mišljenja iznesenih u komentarima postavljenih na našim stranicama. Svi stavovi i mišljenja komentatora odražavaju stavove i mišljenja isključivo onih koji ih postavljaju. Redakcija Megafona je u slučaju komentara koji izazivaju rasnu, nacionalnu ili vjersku mržnju, te potiču na nasilje dužna obavijestiti nadležne organe o takvom pristiglom komentaru.