Nedjelja, Januar 29

ĐURO KOZAR: Dokle Tuzla bez putničkih vozova? (2)

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Teretni voz iz Živinica ide do Željezničke stanice Zvornik Novi koja je u Karakaju, gdje je granični prijelaz, a odatle preko mosta na Drini prelazi u Republiku Srbiju.

Piše: Đuro KOZAR

Poslije mog prvog teksta “Dokle Tuzla bez putničkih vozova” na Megafonu, telefonom mi se javio Tuzlak koji se predstavio kao Dino i prigovorio zašto pored navođenja ukinutih željezničkih linija Tuzla-Brčko i Tuzla-Doboj nisam spomenuo i prugu Tuzla-Zvornik koju je 80-tih godina gradio kao brigadir na Omladinskoj radnoj akciji. Rekao sam da mi je drago što mi se javio i podsjetio me na to da je 150 brigada sa 6.349 akcijaša iz svih krajeva bivše Jugoslavije od 1986. do 1989. gradilo ovu prugu, dugu 45,3 kilometra.

Vezani tekst: ĐURO KOZAR: Dokle Tuzla bez putničkih vozova?

Kao novinar Oslobođenja sam u to vrijeme nekoliko puta na poziv komandanta te akcije, mog prijatelja Izeta Mehinagića (u međuvremenu preminuo) bio na toj akciji, posebno kad je probijan tunel Križevići dug pet kilometara. Pored ovog, pruga ima još četiri tunela ukupne dužine 820 metara i pet mostova od 548 metara.

RAT PREKINUO SAOBRAĆAJ

U nabrajanju putničkih željezničkih linija koje više ne idu iz Tuzle doista nisam pomenuo onu Tuzla-Zvornik jer nikad nije ni uspostavljena, ali teretni željeznički saobraćaj do Zvornika funkcionira, iz Živinica. Agresija iz Savezne Republike Jugslavije na BiH 1992. prekinula je plan o gradnji kružnog kolosijeka kojim bi se, preko stanice Bosanska Poljana, Tuzla povezala na prugu za Zvornik. Taj bi se “bajpas” napravio na isti način kao što je urađeno kad se Tuzla 50-tih godina priključila na prugu Brčko-Banovići, također iz Bosanske Poljane.

Prva željeznička kompozicija prugom Živinice-Zvornik prošla 18. januara 1992. godine i prevozila je automobile “Golf” iz Fabrike automobila TAS u Vogošći za Srbiju. Dionicu od 45 km voz je prešao za 55 minuta, prosječnom brzinom od 50km/h. Onda je rat prekinuo saobraćaj koji je ponovo uspostavljen 25. januara 1999. kada je uz pomoć SFOR-a, iz Živinica krenuo voz sa 15 vagona za Novi Sad. Voz ide do Željezničke stanice Zvornik Novi koja je u Karakaju, gdje je granični prijelaz, a odatle preko mosta na Drini prelazi u Republiku Srbiju, a potom se od Malog Zvornika, Loznice i Šapca u Rumi priključuje na prugu za Beograd.

Od 2019. godine Željeznice Repubike Srpske i preduzeće “Srbija-voz” uveli su putničku liniju Zvornik-Beograd i tako omogućili da se iz sjeveroistiočne Bosne vozom putuje u Srbiju. Inače, svojevremeno je postojala još jedna linija koja je BiH šinobusom povezivala sa Srbijom, na relaciji Šid-Bijeljina, ali je odavno ukinuta zbog malog broja putnika.

I dok od Živinica do Zvornika nema putničkog saobraćaja, dotle je teretni vrlo intenzivan, pa se kroz stanicu Zvornik Novi godišnje ovom prugom preveze 20 miliona tona robe. Samo iz zvorničke Alumine transportuje se više od 500.000 tona hidrata, glinice i drugih proizvoda, a usluge ove pruge zbog ekonomičnosti koriste i Rudnici iz Banovića, koji šalju mrki ugalj za Rudarsko-topioničarski bazen Bor. Također,  prevozi se koks iz Lukavca, kao i proizvodi fabrike „Soda”, tuzlanske Solane i druge robe u Srbiju.

ČEKAJUĆI ELEKTRIFIKACIJU

Kad je 80-tih građena pruga do Zvornika uporedo sa postavljanjem šina zidane su i željezničke stanice koje sada bez putničkog saobraćaja propadaju.

Bolji dani za željeznički saobraćaj u Tuzlanskom kantonu mogli bi doći kad se iz fondova Evropske unije, kao što je najavljeno, povuku novčana sredstva kojim bi se elektrificirale pruge Tuzla-Brčko, Tuzla-Dobij i Živinice-Zvornik, uz dodatak za Tuzlu. Naime, predsjedavajući Vijeća ministara BiH Zoran Tegeltija izjavio je u decembru 2020., da su sredstva iz budžeta EU-a za zapadni Balkan odobrena, a znatan dio tog “kolača” dobiće i BiH za  infrastrukturne projekte, među kojima je prioritet moderniizacija željeznica. Kad se to realizira lokomotive “dizelke” definitivno će napusttti naše pruge, kao što su se odavno odvezle i “parnjače”.

Autor teksta, Đuro Kozar, komentator, urednik i novinar iz Sarajeva, prije preseljenja sa porodicom u glavni grad BiH, 14 godina je živio u tuzlanskom naselju Kreka, nedaleko od željezničke pruge.

Megafon.ba

Dijeli.

Komentariši

Napomena:

Svi komentari se prethodno moraju odobriti od strane administratora prije nego budu vidljivi na portalu. Megafon se ograđuje od stavova i mišljenja iznesenih u komentarima postavljenih na našim stranicama. Svi stavovi i mišljenja komentatora odražavaju stavove i mišljenja isključivo onih koji ih postavljaju. Redakcija Megafona je u slučaju komentara koji izazivaju rasnu, nacionalnu ili vjersku mržnju, te potiču na nasilje dužna obavijestiti nadležne organe o takvom pristiglom komentaru.